RAER

RAER ORVOSI SZOLGÁLTATÓ KFT.

A korszerű táplálkozásról 1.

2018.03.06. 08:38

A mai korszerű táplálkozás egyik alapja az „Okos Tányér”, melynek 4 szeletén az alaptápanyagokat (szénhidrát, zsír, fehérje) tartalmazó ételek vannak jelen a számunkra szükséges arányban.

Az egyik legnagyobb szeletet a gabonafélék képviselik, melyek elfogyasztása biztosítja a napi hasznosenergia nagyrészét. Ajánlottak az alábbiak, melyek lassú felszívódásukkal, teljes értékükkel, magasrosttartalmukkal hozzájárulnak szervezetünk egészségéhez, annak egészséges működéséhez:

 

  1. teljes kiőrlésű gabonákból készült kenyerek, péksütemények, tészták
  2. teljes értékű gabonamagvak, rizs (vadrizs, barna rizs, bashmati rizs)
  3. magas rosttartalmú álgabonafélék (köles, zab, quinoa, amaránt, chiamag, stb)

 

A tányér másik nagy szeletén a zöldségfélék foglalnak helyet, melyek nagyban hozzájárulnak egészségünk fenntartásához. Rostban gazdag élelmiszerek, vitamin és ásványianyag tartalmuk jelentős, egyesek magas fehérjetartalommal bírnak (hüvelyesek, szója, gomba), illetve szénhidráttartalmuk lassan felszívódó. Naponta 3- 4 alkalommal együnk zöldségfélét, lehetőleg frissen vagy minimális hőkezeléssel elkészítve, így a bennük lévő vitamin és ásványianyag tartalom nagy része megőrződik.

A tányér alsó részén foglalnak helyet a gyümölcsök, melyeket természetes desszertként naponta legalább 1-2 alkalommal ajánlott fogyasztani. Gazdagok vízben, rostban, vitaminban. A gyümölcsök közé tartoznak a csontos héjú olajos magvak, amelyek E- vitaminban, hasznos és létfontosságú zsírsavakban bővelkednek, emiatt a napi ajánlásban kis mennyiségben feltétlenül szerepet kapnak.

A tányér utolsó szeletén találjuk a halat, a húst, a tojást és a tejtermékeket, melyek fehérjeforrásként szolgálnak, de emellett csoportonként más-más táplálkozási előnyt is jelentenek. A halak létfontosságú, úgynevezett esszenciális zsírsavakban gazdagok, a húsok, belsőségek vastartalma, vitamintartalma (pl. máj, halmáj D vitamin) jelentős, a tojás A vitamin tartalma, illetve a tej és tejtermékek magas kalcium tartalma kiemelendő.

Naponta 2,0- 2,5 liter folyadék fogyasztása ajánlott, ivóvíz illetve ásványvíz (maximum 500 mg/l ásványianyag tartalmú) formájában.

Mindenképpen ajánlott kerülni a finomított szénhidrátok (fehér liszt, fehér kenyér, kristálycukor), a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek, a magas cukor tartalmú üdítők és édességek fogyasztását. Bő zsíradékban sütés helyett a kevés olajban sütést, párolást, a sütőben történő ételkészítést érdemes választani.

Egészségünk megőrzéséért akkor teszünk a legtöbbet, ha ételeinket természetes alapanyagokból lehetőleg magunk készítjük el, minél egyszerűbben, ezáltal mérsékeljük az iparilag feldolgozott, adalékanyagokban sokszor gazdag élelmiszerek fogyasztását.

Synergon

IP Systems

Mercarius

Sysmon Kft

Btech

Szőnyi Hotel

Autocarma

BL óraszalon

Budapest Bár

Veritas

Yazoo-Systems Kft.

Porion Digital Kft.